Followers

Thursday, September 16, 2010

Apa nak jadi??






Assalamualaikum..wbt.

Dalam kita sibuk menikmati juadah hari raya, mge2 ada diantara kita yg beringat2 dalam menikmatinya. Sekadar ingin berkongsi..

Seminggu nak raya, kita dikejutkan dengan pengharaman minyak sapi QBB, yg mana byk digunakan oleh ibu2 untuk membuat kuih raya, termasuklah ibu ana. Bila terbaca artikel tersebut kat berita harian, planning nak buat kuih tart terpaksa dibatalkan. Minyak sapi yang 1 tin besar terpaksa dibuang begitu saja. Beli minyak sapi brand lain pula.

Jadi, sahabat2 dan diri ana juga sentiasa diingatkan untuk makan biskut2 ketika raya ni. Mana kuih yg dibuat dari minyak sapi tak akan disentuhnya jika xtahu minyak sapi apa yg digunanya..

Persoalannya, bagaimana institusi halal di negara kita kini??
Bahan-bahan yg xdisahkan halal, sewenang-wenangnya boleh didapati di pasaran.
Mujur ada lagi pihak yang masih mengambil ihtimam perkara ini. Tahniah kepada pihak Persatuan Pengguna Islam P.Pinang..

Jadi, beberapa langkah yang dicadangkan mungkin boleh diambil oleh kerajaan Antaranya, segerakan "logo HARAM". Kerajaan perlu serius tentang pemakanan rakyat. Mana-mana produk yang tiada pengesahan halal JAKIM mestilah diwajibkan meletakkan label haram. Ajar sikit tokei-tokei yang tak reti bahasa ini. Sekarang ni nampak sangat macam kerajaan tunduk kepada para tokei tersebut.Yang haram dan syubhat marilah kita sama-sama tinggalkan! Selama inipun, dalam kealpaan dan penguatkuasaan dn perundangan yang lemah, entah berapa banyak benda-benda sebegini yang masuk dalam perut kita.Apa nak jadi dengan pihak berkuasa agama hari ini? Adakah mereka perlukan sebuah kerajaan pusat yang baru untuk memulihkan kembali "taring" yang dah tercabut itu?Terima kasih CAP dan para aktivisnya yang sentiasa mengkaji dan bersuara bagi pihak pengguna.
wallahua'lam..

0 comments:

Post a Comment