Followers

Friday, February 25, 2011

Nabi NUH a.s wArtaWan PertaMa di DuniA


TAHUKAH KITA???

Sekilas tentang sejarah kewartawanan....

Kalau dalam dari sejarah Islam asal usul kewartawanan yang pertama kali di dunia adalah pada zaman Nabi Nuh.

Suhandang dalam bukunya juga menerangkan sejarah Nabi Nuh terutama dalam menyinggung tentang kewartawan. Dikisahkan bahawa pada waktu itu sebelum Allah SWT menurunkan banjir yang sangat hebatkepada kaum yang kafir, maka datanglah maiakat utusan Allah SWT kepada Nabi Nuh agar ia memberitahu cara membuat kapal sampai selesai. Kapal yang akan dibuatnya sebagai alat untuk evakuasi Nabi Nuh beserta sanak keluarganya, seluruh pengikutnya yang soleh dan segala macam haiwan masing-masing satu pasang.Tidak lama kamudian, seusainya Nabi Nuh membuat kapal, hujan lebat pun turun berhari-hari tiada henti. Demikian pula angin dan badai tiada henti, menghancurkan segala apa yang ada di dunia kecuali kapal Nabi Nuh.

Dunia pun dengan cepat menjadi lautan yang sangat besar dan luas. Saat itu Nabi Nuh bersama oranng-orang yang beriman yang lain dan haiwan-haiwan itu telah naik kapal, dan berlayar dengan selamat di atas gelombang lautan banjir yang sangat dahsyat.

Hari larut berganti malam, hingga hari berganti hari, minggu berganti minggu.Namun air tetap menggenang dalam, seakan-akan tidak berubah sejak semula.Sementara itu Nabi Nuh beserta yang lain yang ada dikapal mula bimbang dan gelisah kerana persediaan makanan mulai menipis. Masing-masing penumpang pun mulai bertanya-tanya, apakah air bah itu memang tidak berubah atau bagaimana? Hanya kepastian tentang hal itu saja rupanya yang boleh mententeramkan kerisuan hati mereka. Dengan menngetahui situasi dan keadaan itu mereka mengharapkan boleh mendapatkan landasan berfikir untuk melakukan tindak lanjut dalam menghadapi penderitaannya, terutama dalam melakukan penjimatan yang cermat.

Ingin memenuhi keperluan dan keinginan para penumpang kapalnya itu Nabi Nuh mengutus seekor burung dara ke luar kapal untuk meneliti keadaan air dan kemungkinan adanya makanan. Setelah beberapa lama burung itu terbang mengamati keadaan air, dan kian kemari mencari makanan, tetapi sia-sia belaka.Burung dara itu hanya melihat daun dan ranting pohon zaitun (olijf) yang tampak muncul ke permukaan air. Ranting itu pun di patuknya dan dibawanya pulang ke kapal. Sekembalinya burung itu, dengan membawa ranting zaitun. Nabi Nuh mengambil kesimpulan bahawa air bah sudah mulai surut, namun seluruh permukaan bumi masih tertutup air, sehingga burung dara itu pun tidak mencari tempat untuk berehat, demikianlah khabar dan berita itu disampaikan kepada seluruh ahli penumpangnya.

Atas dasar fakta tersebut, para ahli sejarah menamakan Nabi Nuh sebagai seorang carian berita dan penyiar khabar (wartawan) yang pertama kali di dunia. Bahkan seiring dengan teknik-teknik dan caranya mencari serta menyiarkan kabar (warta berita di zaman sekarang dengan lembaga pejabat beritannya). Mereka menunjukan bahawa sesungguhnya pejabat berita yang pertama di dunia adalah Kapal Nabi Nuh.

Data selanjutnya diperoleh para ahli sejarah negara Rom pada permulaan penubuhan kerajaan Rom (Imam Agung) mencatat segala kejadian penting yang diketahuinya pada annals (papan tulis yang digantungkan di serambi rumahnya).Nota pada papan tulis itu merupakan notis bagi setiap orang yang lewat dan memerlukannya.

Pengumuman sejenis itu dilanjutkan oleh Julius Caesar pada zaman kegemilangannya. Caesar mengumumkan hasil persidangan senat, berita tentang kejadian sehari-hari, peraturan-peraturan penting, serta apa yang perlu disampaikan dan diketahui rakyatnya, dengan jalan menuliskannya pada papan pengumuman berupa papan tulis pada masa itu. (60 SM) dikenali dengan Acta diurna dan diletakkan di Forum Romanum (Stadium Rom) untuk diketahui oleh umum. Terhadap isi Acta diurna tersebut setiap orang boleh membacanya, bahkan juga boleh mengutipnya untuk kemudian disebarkan dan dikhabarkan ke tempat lain.

Baik hikayat Nabi Nuh menurut keterangan Flavius Josephus maupun munculnya Acta diurna merupakan suatu penyiaran atau penerbitan sebagai harian, akan tetapi jelas kelihatan merupakan gejala awal perkembangan kewartawanan. Dari kejadian tersenut dapat kita ketahui adanya suatu kegiatan yang mempunyai prinsip-prinsip komunikasi massa pada umumnya dan vokasional kewartawanan pada khususnya. Oleh itu tidak hairanlah kalau Nabi Nuh dikenali sebagai wartawan pertama di dunia. Demikian pula Acta diurna sebagai perintis kepada bakal lahirnya surat khabar harian.

Seiring kemajuan teknologi maklumat maka yang bermula dari laporan harian maka dicetak manjadi surat khabar harian. Dari media cetak berkembang ke media elektronik, dari kemajuan elektronik terciptalah media informasi berupa radio. Tidak cukup dengan radio yang hanya berupa suara muncul pula terobosan baru berupa media audio visual iaitu TV (televisyen). Media maklumat tidak puas hanya dengan televisyen, lahirlah berupa internet, sebagai rangkaian yang bebas dan tidak terhad. Dan sekarang dengan perkembangan teknologi telah melahirkan banyak media (multimedia).

Acta diurna


posted by : annisa' (journalist team mentor, ATC)

0 comments:

Post a Comment