Followers

Monday, December 6, 2010

Happy Islamic New Year


Assalamualaikum..

Happy Islamic New Year to All Muslimz...
Moga tahun ini lebih baik dari tahun yang sebelumnya..
Alhamdulillah, Salam Penghijrahan, selawat dan salam ditujukan buat kekasih kita, Nabi Muhammad s.a.w atas asbab baginda, kita mampu merasai tahun penghijrahan hingga pada hari ini..alhamdulillah..

"Hijrah Mahasiswa..."
Itulah tajuk yang cuba disampaikan oleh Prof. Wan Sulaiman Bin Wan Yusof, Dekan Kuliyyah Mua'malat dalam ceramah beliau bersempena Majlis Sambutan Ma'al Hijrah yang diadakan di surau INSANIAH pada tanggal 6 Disember 2010, sejurus usai bacaan doa' akhir tahun,kemudian disambung pula dengan bacaan yaasin dan solat maghrib berjemaah. Walaupun tidak ramai mahasiswa yang hadir asbab berada dalam fatrah imtihan, namun alhamdulillah dengan pengisian yang disampaikan membuatkan para hadirin tidak jemu mendengarnya sambil mengambil intipati yang diberikan. Apatah lagi ianya berkait rapat dengan kehidupan mahasiswa khususnya mahasiswa Insaniah..

Antara intipati yang disampaikan oleh Prof. adalah, untuk meneruskan perjuangan perlu bijak memberi amanah. Kita tidak boleh memberi amanah pada orang yang sembarangan..You sould pick and choose..Perjuangan yang ditinggalkan oleh nabi pada hari ini, banyak yang boleh kita ambil untuk kita aplikasikan dalam kehidupan pada hari ini melalui dalam konsep sejarah baginda itu sendiri.

Penulis agak tertarik dengan takrifan mengenai manusia atau khususnya mahasiswa, yang dikatakan bagus itu bagaimana ciri2nya. "Manusia yang bagus adalah manusia yang boleh mempengaruhi orang yang berpengaruh..".pada mulanya agak confius jugak dengan statement prof. ni. Namun, apabila cuba diamati, barulah penulis faham. kalau ikut bahasa sendiri, orang yang bijak ialah mereka yang bijak mengambil kesempatan ke atas orang yang berpengaruh..ada enam ciri yang beliau gariskan untuk menjadi mahasiswa yang BAGUS itu.

1) Berprihatin dan peka..Ya..sifat ini dilihat makin berkurang dalam diri mahasiswa Insaniah. xconcern dengan isu2 yang ada dalam Insaniah sendiri, apatah lagi isu-isu yang melibatkan global..itu luahan dari seorang pensyarah dan dekan.Adakah benar kita ini dikatakan kurang peka??apabila sifat kepekaan wujud dalam diri kita, insyaAllah orang akan mula untuk mempercayai kita.

2) Ya..jadilah orang yang boleh dipercayai.Apabila kita mula dipercayai orang lain, insyaAllah mudah untuk kita mendapat sesuatu amanah dan kepercayaan yang tidak berbelah bahagi. Prof. turut memberi contoh tentang diri dia yang menjadi orang kepercayaan Menteri Besar Kedah, Ust. Azizan untuk menjemput Tun Dr. Mahathir dalam satu conference iaitu LIFE conference di Langkawi nanti. Puas beliau menolak, namun atas kepercayaan yang diberikan ust.Azizan, beliau akur.

3) Dihormati/Bermaruah jadilah mahasiswa yang dihormati. Walaupun muda, namun kita perlu menjadi seorang yang boleh dihormati oleh sesiapa, baik para senior, pensyarah ataupun staf. kerna apa??kerna kita punya maruah. .

4) Amanah dengan apa yang diberi. jangan kita persiakan amanah yang yang diberikan. Dalam konteks mahasiswa kini, kita lihat berapa ramai antara kita yang amanah dengan apa yang diberikan khususnya ibu bapa.? mungkin ada seorang daripada seorang. Teringat penulis, akan amanah yang diberikan oleh ayah & mama. Kalau dulu, zaman sekolah, cukup jaga dengan amanah mereka sehinggakan hendak keluar outing hujung minggu , pasti memaklumkan kepada mereka terlebih dahulu. Namun, kini tidak lagi..(Perlu dimuhasabah juga).

5) Berkorban yang dimaksudkan melepaskan sesuatu yang dirasakan tidak berapa penting dan mengutamakan sesuatu yang lebih penting dan bermanfaat yang punya nilai lebih tinggi dari yang lain.

6) Mengutamakan orang lain. Sifat ini sebenarnya banyak kita belajar dalam kita berukhwah. Ya, darjat yang paling tinggi dalam berukhwah. Tapi mengapa ianya sukar untuk diaplikasikan.

Ciri-ciri ini perlu ada untuk menjadi orang yang hebat yang dikatakan boleh mempengaruhi orang yang berpengaruh. Jika ciri-ciri ini belum wujud dalam mahasiswa Insaniah pada hari ini, ianya perlu diubah. Sikap mahasiswa Insaniah yang suka bersifat cukup-cukup amat membimbangkan. Cukup dengan apa yang ada, tidak mahu melawan, tidak mahu perubahan, tidak suka akan persaingan amat membimbangkan. Bimbang apabila berasa cukup apabila result yang keluar hanya sekadar lulus..Mahasiswa perlu mendampingi para pensyarah, bukan hanya apabila hampir exam sahaja.

So, we should to build up our empire..Berubahlah menjadi mahasiswa yang sebenar.,menjadi hamba yang diiktiraf, yang dipandang Allah swt, insyaAllah..

Mudah-mudahan tahun 1432H ini menyaksikan sejarah yang lebih baik untuk diri kita agar kita tidaklah digolongkan dalam golongan orang-orang yang rugi, yang mana hari semalamnya adalah sama dengan hari sebelumnya dan menjadi orang yang celaka(nauzubillah) apabila hari ini lebih buruk dari hari yang sebelumnya..

-Salam Ma'al Hijrah 1432H-

wallahua'lam..

0 comments:

Post a Comment