Followers

Tuesday, August 10, 2010

TaMaT sUdaH....???

Alhamdulillah.....

Selesai sudah 3 program yang ditaklifkan:-

- 1st : Pesta buku Insaniah

Memanjatkan rasa syukur atas segala kesempatan ruang dan idea yang dikurniaNYA. Perancangan yang ditangguh dari semester lepas, alhamdulillah...akhirnya berjaya dilaksanakan walaupun method sebenar yang ingin dibawa, sedikit berubah. Penganjuran kali pertama dan julung kali diadakan di Insaniah di bawah penganjuran Biro Akademik, MPM mendapat sambutan yang amat memberansangkan. Aktiviti-aktiviti yang diadakan juga mendapat sambutan dari pihak luar sehinggakan ada pihak yang tidak percaya bahawa penganjuran ini adalah penganjuran kali pertama. Walaupun banyak mehnah dan tribulasi yang dilalui oleh penggerak-penggerak Pesta Buku, rasa bersyukur dan takjub dengan semangat yang ditunjukkan mereka yang tidak mudah mengalah malah bangkit untuk terus mara. SYABAS & TAHNIAH!

p/s : Moge MPM yang akan datang dapat meneruskannya lagi dengan perbaiki segala kelemahan yang terdapat pada penganjuran kali ini. Kepada penggerak yang bakal dilantik, bersedialah antum!!!(jz kena kuatkan rohani, mental & fizikal)
- Pengalaman adalah CIKGU kehidupan kita yang sebenar.


- 2nd : ATC & Minggu Penghayatan Islam (MPI)

Menjadi penyokong tidak semudah yang disangka. Sangkaannya mampu untuk memberi komitmen yang terbaik, tapi kadang-kadang keadaan kita tidak mengizinkan. Asif Jiddan kepada pihak penganjur atas kekurangan komitmen. Ala kulli hal, sokongan kita tetap utuh. Moge MPI juga turut diteruskan oleh kepimpinan yang akan datang dengan beberapa perubahan pengisian yang boleh kita lihat akan kelainannya nanti, InsyaAllah.

p/s : Tahniah! We strive to Change. Untuk ATC belum selesai lagi..INGAT!





- 3rd : Triple T Training

Program yang MANTAP! Tapi sayangnya moderator yang seorang ni, kurang mantap. Rasa tidak layak sebenarnya untuk memegang title tersebut. Namun, atas kepercayaaan dan pentalifkan yang diberikan, kami cuba juga. Perancangan, ingin melakukan yang terbaik, tapi DIA lebih tahu akan kemampuan dan keadaan kita semasa itu. Pengalaman menjadi MC jauh lebih beza dari menjadi Moderator. Sedikit perkongsian,..bila dikaitkan dengan moderator ni, banyak persediaan yang perlu dilakukan sebenarnya, antaranya kita perlu banyak idea , bijak dan bersikap terbuka dan humor bagi menghidupkan suasana.

p/s : Syukran jazilan kepada Ust Azki atas perkongsian ilmu beliau dan mohon maaf atas segala kesilapan yang berlaku sepanjang program berlangsung. Juga buat semua penggerak dan Crew 3T Training...Nantikan 3T Muslimin.!



::..Kadang-kadang timbul jua rasa gerun dan takut apabila kita terlalu leka dengan menumpukan kerja dunia sahaja. Namun, kita perlu sentiasa tajdid niat agar kerja dunia yang kita lakukan ini, diterima di sisi Allah sebagai ladang yang hasilnya akan dilihat di akhirat kelak. Teringat akan satu kata-kata, bahawa, sebagai seorang Mu'min, dunia disediakan untuk dirinya dan bukan dirinya disediakan untuk dunia. Seorang Mu'min tidak akan menjadikan dunia sebagai tuhan, bahkan dunia dijadikan sebagai hamba. Mu'min adalah seorang anggota masyarakat yang aktif, dan bersikap membina dengan dunia mereka.

Sahabat Rasulullah juga aktif bertani, berniaga, dan pakar dalam dunia pertukangan. Namun, keimanan mereka terhadap akhirat tidak menghalang mereka daripada bekerja di dunia.
Sehinggakan Rasulullah pernah bersabda maksudnya: ”Jika terjadi kiamat dan dalam tanganmu ada sebiji benih, sekiranya mampu tanamlah ia”.–(Hadis riwayat Imam Ahmad dan al-Bukhari).

Mengapa ditanam sedangkan kiamat akan berlaku, tiada lagi guna dan faedah kepada seseorang. Demikianlah membuktikan bahawa pentingnya kerja, walaupun selepas itu tiada guna lagi.

Mudah-mudahan kita tidak terpedaya dengan anggapan bahawa apabila mengutamakan akhirat, maka dunia tiada guna lagi...Wallahua'lam.

0 comments:

Post a Comment