Followers

Sunday, February 28, 2010

Salam Zawwaj Sai'dah


Assalamualaikum...
Firstly, tahniah buat akhi Khairool Musaiyar dan pasangannya Kak Mashitah..Emmm..molek la tu,Musaiyar n Mashitah,2M..Semoga mahligai dan masjid yang dibina akan sentiasa berada dalam rahmat Ilahi dan semoga kalian bakal melahirkan ulama'-ulama' yang mampu membawa perubahan dalam Islam dan mampu berkhidmat untuk keluarga,bangsa dan agama. Sedih juga kami sekeluarga dibuatnya coz abang yang selama ni,tempat kami adu masalah dan berkongsi tawa tangis bersama, dah ada tanggungjawab yang baru.Namun, harapan kami supaya dia takkan melupakan kami dan sentiasa bersama-sama kami, walaupun kami sedar, kasih dan sayangnya mungkin akan berubah kepada keluarganya nanti.Itulah hakikat dan dinamakan fitrah manusia yang memerlukan pasangan dalam meneruskan kehidupannya.Alakulli hal,kami akui dan kami perlu redha..InsyaAllah.


Doa Pengantin:

1. Setelah aqad nikah selesai, letakkanlah telapak tangan kanan suami di kening istri seraya membaca

اللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ خَيْرَهَا وَخَيْرَ مَا جُبِلَتْهَا عَلَيْهِ،
وَأَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّهَا وَشَرِّ مَا جُبِلَتْهَا
عَلَيْهِ


Artinya:

Ya Allah aku memohon kepada-Mu, kebaikannya, dan kebaikan yang Engkau ciptakan pada nya, dan aku berlindung kepada-Mu dari kejahatannya dan kejahatan yang ada pada nya (HR. Abu Daud)

2. Mengawali Rumah Tangga Baru Dengan Shalat

Abdullah bin Mas`ud radhiyallahu’anhu berkata,”apabila engkau bersama istri pada malam pengantin maka suruh dia menjadi makmum shalat, dan engkau menjadi imam, lakukanlah shalat dua rakaat, setelah itu bacalah doa berikut:


اللَّهُمَّ بَارِكْ لِيْ فِيْ أَهْلِيْ، وَبَارِكْ لَهُمْ فِيَّ،
اللَّهُمَّ اجْمَعْ بَيْنَنَا مَا جَمَعْتَ بِخَيْرٍ، وَفَرِّقْ بَيْنَ
نَا إِذَا فَرَّقْتَ إِلَى خَيْرٍ


Artinya:

Ya Allah, berilah aku keberkahan karena istriku, dan berilah istriku keberkahan karena aku, ya, Allah ! satukanlah kami dalam kebaikan, dan jika Engkau memisahkan kami maka pisahkanlah kepada kebaikan (HR. Thabrani)

0 comments:

Post a Comment